verbruiksoverzichten slimme meter moeten beter


slimme meter moet beter

Vereniging Eigen Huis pleit in een brief aan de Autoriteit Consument & Markt voor strenger toezicht op de kwaliteit van verbruiksoverzichten. Energieleveranciers zijn verplicht om klanten met een slimme meter om de 2 maanden een verbruiksoverzicht te sturen. Dit moet huishoudens aanzetten om bewuster met hun energieverbruik om te gaan. En meer grip te krijgen op hun energiekosten.

Uit onderzoek van VEH onder 4400 huishoudens met een slimme meter, blijkt dat de verbruiksoverzichten benedenmaats zijn. De ondervraagden geven aan dat ze ontevreden zijn met de overzichten. Zij worden er niet door gestimuleerd om hun energieverbruik terug te dringen. Vereniging Eigen Huis betreurt de slechte kwaliteit van de verbruiksoverzichten. De vereniging wil huizenbezitters stimuleren om energie te besparen. In 2014 riep VEH de politiek op om verbruiksoverzichten verplicht te stellen.

Een derde ontvangt geen overzichten

In het onderzoek van VEH geeft een derde van de ondervraagde huishoudens aan helemaal geen verbruiksoverzichten te ontvangen van zijn/haar energieleverancier. Energieleverancier Van de Bron scoort hierbij het laagst. Slechts 19% van de klanten van deze groene energieleverancier geeft aan de verbruiksoverzichten te ontvangen. Energieleverancier Engie (voorheen Electrabel) is wel consequent. 82% van de klanten geeft aan de overzichten trouw te ontvangen.

Uitrol slimme meter

De Nederlandse netbeheerders zijn in 2015 begonnen om alle Nederlandse huishoudens van een slimme meter te voorzien. De uitrol van de slimme meter moet in 2020 afgerond zijn. Voordeel van de slimme meter is dat huishoudens nooit meer meterstanden hoeven door te geven. Energieleveranciers kunnen op afstand de meterstanden aflezen van de slimme meter. Ook als je wilt overstappen van energieleveranciers is dit handig. Je krijgt dan na het energie vergelijken en overstappen vanzelf de eindafrekening van de oude leverancier. En de nieuwe leverancier heeft dan ook gelijk de meterstanden.

Bron : Persbericht VEH

Heeft u nog vragen?

U kunt te allen tijde contact met ons opnemen via onze telefonische helpdesk: 088-66 99 085. Wij zijn u graag van dienst en hebben antwoord op al uw vragen.


Vindt u dit artikel handig? Deel het dan met uw vrienden!



Echt goedkope energie? Stap Over!

De makkelijkste en snelste manier om te besparen op uw energierekening, is door een energiecontract af te sluiten bij een goedkopere energieleverancier.

Om de beste en de goedkoopste energieleverancier te vinden, kunt u nu direct energie vergelijken. Zo kunt u door over te stappen wel 450 euro per jaar besparen!



Energietoppers.nl

  • 100% onafhankelijk

  • Exclusieve aanbiedingen

  • Alle energieleveranciers

  • Nooit zonder energie

  • 14 dagen bedenktijd

  • Laagste prijsgarantie

Klanten over ons


“Slim, snel en duidelijke informatie!”
– Tim van Veen